23. april 2018

100 kunder til morgenmøde om persondata

Stor spørgelyst på inforevisions to gratis morgenmøder om EU’s persondataforordning vidner om behovet for bedre information og mere rådgivning.

Måske er I stadig i tvivl om, hvad EU’s nye persondataforordning præcist går ud på, men der er ingen grund til at gå i panik. I kan stadig nå at gøre meget, før reglerne træder i kraft den 25. maj.

Sådan lød det overordnede budskab på de to morgenmøder, som inforevision i samarbejde med RevisorJura netop har afholdt for kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

EU’s persondataforordning (også kaldet GDPR) gælder alle virksomheder i Danmark, og den strammer reglerne for, hvordan vi indsamler, opbevarer og håndterer personoplysninger om kunder, medarbejdere, jobansøgere m.v.

Reglerne hæver barren for sikkerhedsniveauet

Morgenmøderne gav deltagerne et overblik over, hvad persondata egentlig er, og hvad den nye forordning formelt kræver af virksomhederne. Desuden fik deltagerne en række råd til, hvordan de kan tilpasse deres virksomheder til reglerne på en praktisk, struktureret og effektiv måde.

”Vi kan ikke fuldstændigt forhindre, at systemer bliver hacket og persondata bliver misbrugt. Men med den nye forordning kan vi hæve barren for sikkerhed og lave procedurer og rutiner, der gør det sværere for de kriminelle at få fat i data,” siger cand. jur. Jakob Dedenroth Bernhoft fra RevisorJura, som var oplægsholder på mødet sammen med partner Simon Okkels fra inforevision.

Forskel på virksomheder

På mødet stillede deltagerne mange gode spørgsmål, som er relevante at forholde sig til, når man skal tilpasse sin virksomhed til forordningen. Der blev bl.a. spurgt:

  • “Hvad gør vi med de persondata, som vores lønbureau har?”
  • ”Vi bruger cloudløsninger som bl.a. Dropbox og Mailchimp. Kan vi fortsætte med det?”
  • ”Gælder de nye regler også persondata på fysiske ting som visitkort eller udprint af fx jobansøgninger?”
  • ”Hvordan sikrer vi data på medarbejdernes mobiler, tablets og arbejds-pc’er?”
  • ”Vores kvalitetssystem kræver, at vi gemmer oplysninger om kunder i fem år. Hvad gør vi?”

Svarene afhænger af flere konkrete forhold – især virksomheden størrelse, hvilke typer af persondata den ligger inde med, og om virksomheden indtager rollen som fx dataansvarlig eller databehandler.

Få sparring, råd og vejledning

infoit, der er en del af inforevision, tilbyder et sparringsforløb, som hurtigt kan give et overblik over de dataområder i jeres virksomhed, der især vil blive påvirket af den nye forordning og hvilke risici, der knytter sig til de enkelte områder. Læs mere om sparringsforløbene her.

Kontakt

Simon Okkels
Partner
T: 39 53 50 25
E: SO@inforevision.dk